„Zdrowo jem, więcej wiem!”
Motywowanie dzieci do wdrażania prawidłowych zwyczajów żywieniowych jest podstawą edukacji prozdrowotnej. Dlatego też, w klasie IIa w drugim semestrze kontynuowaliśmy rozpoczęty we wrześniu udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Zdrowo jem, więcej wiem!”. Wiosenną część projektu rozpoczęliśmy od lekcji pt. „Uczymy się zdrowych zwyczajów żywieniowych”. Trzy dni przed tą lekcją, dzieci miały za zadanie wypełniać zeszyciki „Moje zwyczaje żywieniowe i aktywność”. Każdy przygotował zeszycik według własnego pomysłu. Wprowadzeniem do lekcji była opowieść o Tadku i Zosi oraz wiersz o Dyziu marzycielu. Następnie przeprowadziliśmy rozmowę na temat tego, co stałoby się, gdyby dzieci ciągle jadły słodycze. Dzieci wymieniały za i przeciw temu, aby słodycze jadać na śniadanie. Omówiliśmy jakich składników musimy unikać w naszej diecie, aby cieszyć się dobrym zdrowiem. Podsumowaliśmy informacje, które dzieci zawarły w swoich zeszycikach. Chętne dzieci odczytały, jakie posiłki zjadały w ciągu ostatnich trzech dni. Podzieliły się również informacjami na temat tego, czy uprawiały jakieś sporty lub korzystały z jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Klasowe zeszyciki zawierały na szczęście śladowe ilości słodkości, ale za to obfitowały w różnego rodzaju pożywne posiłki. Omawiając Piramidę Zdrowia, skupiliśmy się na tym, że każdego dnia należy pamiętać o ruchu oraz piciu dużej ilości wody. Dzieci mogły również sprawdzić czy w ich diecie jest wystarczająco dużo owoców i warzyw. Kolejnym etapem lekcji było odgrywanie scenek – dzieci w bardzo pomysłowy sposób przekonywały się do podejmowania właściwych wyborów żywieniowych.
„Zdrowo sprawni” to temat kolejnej lekcji przeprowadzonej według scenariusza z projektu. Tym razem była to lekcja w-fu. Na początku zajęć dzieci poznały temat i cele zadań, które zostały dla nich przygotowane. Następnie przystąpiliśmy do rozgrzewki. Po podzieleniu klasy na dwie drużyny, przypomnieliśmy sobie jakie są poszczególne piętra Piramidy Zdrowia. Przed dziećmi rozłożono kartoniki z zadaniami. Każde dziecko losowało pytanie, samodzielnie na nie odpowiadało, a następnie obie drużyny wykonywały ćwiczenie, które było przypisane do danego pytania. Drużyny wykonywały ćwiczenia ruchowe na wyścigi i zdobywały punkty zapisywane na karcie punktacji. Rywalizacja była zacięta, a dzieci świetnie radziły sobie zarówno z udzielaniem odpowiedzi na pytania, jak i z wykonywaniem ćwiczeń ruchowych tj. skoki na skakance, bieg z woreczkiem na głowie czy rzucanie do celu. Wszystkim uczniom bardzo podobały się zajęcia. Mają wielką potrzebę ruchu i rywalizacji zespołowej. Na koniec lekcji podsumowaliśmy punkty i wykonaliśmy kilka ćwiczeń wyciszających i odprężających.
Wiosenny etap projektu obejmował również konkurs na najciekawszą pracę przedstawiającą Piramidę Zdrowia. Dzieci wykonywały piramidy w domu, samodzielnie lub z pomocą rodziców oraz w dwu- i trzyosobowych zespołach. Na wykonanie pracy miały kilka dni. Do piramidy, każdy miał za zadanie dołączyć hasło propagujące zdrowy styl życia. W dniu prezentacji prac w klasie, każdy zespół opowiedział, co zamieścił na poszczególnych piętrach piramidy, skąd wziął pomysł na jej wykonanie oraz przedstawił wymyślone przez siebie hasło. Po prezentacji odbyło się głosowanie. Każda piramida dostała swój numer. Dzieci na karteczkach zapisywały numer piramidy, która podobała im się najbardziej. Wszystkie głosy wrzucono do kapelusza, a następnie podliczono wyniki. Pierwsze miejsce zajął OskarLudwiniak – jego piramida zdobyła 7 głosów i spodobała się uczniom najbardziej. Wszystkie prace dzieci można obejrzeć na wystawie na parterze szkoły.
A oto najciekawsze hasła wymyślone przez uczniów:
„Z piramidy korzystamy, dzięki temu zdrowiem i energią tryskamy!”
„Zdrowo jem, dłużej żyję.”
„Ćwicz dużo, jedz zdrowo, by być sprawnym ruchowo!”.
Kolejnym zadaniem było stworzenie Encyklopedii Gier i Zabaw, ponieważ wiemy doskonale, że nie tylko prawidłowa dieta, ale i aktywność fizyczna jest ważna dla naszego zdrowia. Na zajęciach przeprowadziliśmy „burzę mózgów”. Dzieci podawały różne nazwy gier i zabaw, które lubią i znają. Opowiadały na czym polegają. Następnie, podzieliły się zabawami – każdy uczeń opisywał wybraną przez siebie grę i wykonywał do niej ilustrację. Wszystkie prace zostały połączone w „Księgę gier i zabaw”. W księdze znajdują się opisy takich gier jak: piłka nożna, siatkówka, ciuciubabka, berek, chowany, przepióreczka, dwa ognie i wiele, wiele innych…
W ramach projektu zredagowano również ulotki dla rodziców na temat zawartości cukru w różnego rodzaju produktach spożywczych – zachęcam do zapoznawania się z ich treścią. To bowiem od nas, dorosłych, zależy jakie nawyki żywieniowe zagoszczą w życiu dziecka. Działania podejmowane podczas uczestnictwa w projekcie, przyniosą pełny efekt tylko przy wsparciu środowiska rodzinnego.
Celem poszerzania wiedzy na temat zdrowego trybu życia,zapraszam również do czytania artykułów udostępnianych na tablicy w holu szkoły.
Dziękuję moim uczniom oraz ich rodzicom za zaangażowanie w udział w projekcie!
Fotorelacja:
Zeszyciki zwyczajów żywieniowych uczniów klasy II A.
Zeszyciki zwyczajów żywieniowych uczniów klasy II A.
Na zajęciach ruchowych dzieci losowały pytania, odpowiadały na nie ….
i wykonywały zadanie ruchowe!
Podczas wykonywania poszczególnych zadań wszyscy wzajemnie się dopingowali!
Dzieci z dumą prezentowały swoje Piramidy Zdrowia.
Zwycięzca konkursu – Oskar J
A oto nasza klasowa „Księga gier i zabaw” – zapraszamy wszystkich do zabawy razem z nami!
Wychowawca klasy: Ewa Paź