KOLEJNA WYPRAWA Z EDUSCIENCE!
W ramach Projektu EDUSCIENCE w dniu 30 września 2014 roku klasy Vb i VIa wzięły udział w wycieczce do Obserwatorium Geofizycznego Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk w Świdrze. Była to niepowtarzalna okazja do bezpośredniego spotkania z naukowcami, przyjrzenia się ich pracy, wejścia do Świdra i wędrówki wzdłuż koryta tej rzeki.
Na początku zajęć uczniowie poznali historię powstania Obserwatorium Geofizycznego w Świdrze ? pierwszej takiej placówki na ziemiach polskich. Dowiedzieli się też, jak ważne jest prowadzenie ciągłych obserwacji zjawisk zachodzących na Ziemi. Mieli również okazję obejrzeć aparaturę stosowaną do pomiarów pola magnetycznego i elektrycznego Ziemi oraz parametrów meteorologicznych i zanieczyszczeń powietrza. Każdy mógł zajrzeć do klatki meteorologicznej i dotknąć przyrządów pomiarowych.
Następnie udaliśmy się do zabytkowego, jak wszystkie budynki Obserwatorium, tzw. domku modrzewiowego i obejrzeliśmy niezwykłą wystawę polarną, na której zaprezentowano przyrządy pomiarowe stosowane do badań Arktyki, zdjęcia flory i fauny tego obszaru oraz sprzęty codziennego użytku, niezbędne polarnikom do przetrwania w surowym klimacie podbiegunowym. Wszystko to pochodziło z Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie. Po tej części zajęć uczniowie mogli sprawdzić swoją wiedzę układając puzzle ? fotografie zwierząt arktycznych oraz rozwiązując krzyżówki.
Ostatnim etapem wycieczki były zajęcia terenowe, podczas których poznaliśmy rzekę Świder, będącą prawym dopływem Wisły. Wędrując wzdłuż jej doliny obserwowaliśmy, jak zmienia się koryto, wysokość brzegów, jak powstają tarasy i wyspy. Przekonaliśmy się na własne oczy, że rzeka potrafi niszczyć i budować, a zmarszczki wcale nie muszą kojarzyć się ze starością. Każdy z nas mógł osobiście sprawdzić głębokość rzeki za pomocą swoich kaloszy. Nieplanowaną atrakcją było spotkanie stada dzików, na szczęście nie były zainteresowane naszym towarzystwem.
Bardzo ważnym celem wycieczek organizowanych w ramach Projektu EDUSCIENCE jest rozbudzanie wśród uczniów ciekawości do poznawania zjawisk przyrodniczych i pokazywanie, że jeszcze wiele zjawisk nie jest wyjaśnionych, albo budzi wątpliwości i wymaga dalszych badań. Być może wśród uczestników naszej wyprawy są przyszli naukowcy, odkrywcy, wybitni specjaliści w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych.
Anna Czajkowska