ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM ? zakończenie etapu zimowego.
Zimowy etap projektu mającego na celu promocję zdrowego żywienia rozpoczęliśmy od zajęć pt.: ?Woda na zdrowie?. Trzy dni przed planowaną lekcją rozpoczęliśmy doświadczenie: do trzech kubeczków (pustego, z wodą z proszkiem do prania oraz z wodą czystą) włożyliśmy kwiaty i obserwowaliśmy co się z nimi dzieje przez kolejne dni. W dzień zajęć na temat wody dzieci przy utworze C. Saint-Saensa „Akwarium” poruszały się w rytm muzyki wyobrażając sobie, że są kroplami wody, strumieniem, rwącym potokiem. Pod koniec utworu nauczyciel spryskał dzieci wodną mgiełką i już wszyscy wiedzieli, że tematem dnia będzie woda. Dzieci podczas „burzy mózgów” wymieniały z czym kojarzy im się woda. Następnie omówiliśmy nasze doświadczenie z tulipanami – okazało się, że tulipan w kubeczku bez wody zwiędł, ten z kubeczka z wodą z proszkiem do prania okazał się trochę bardziej rozwinięty ale jego łodyga (część zamoczona w wodzie) uległa zniszczeniu, natomiast tulipan w kubeczku z czystą wodą rozwijał się prawidłowo. Dzieci szybko wyciągnęły z tego doświadczenia prawidłowe wnioski – roślinom oraz zwierzętom do życia niezbędna jest woda. Przystąpiliśmy więc do kolejnego doświadczenia mającego na celu sprawdzenie czy w różnych znanych nam produktach znajduje się woda. Przygotowano cytrynę, z której udało się wycisnąć sporo soku, pomidor, z którego po przekrojeniu również wyciekł z niewielkiej ilości sok oraz jabłko, które po przekrojeniu było wilgotne, ale niemożliwe było ręczne uzyskanie z niego choć odrobiny soku. Jeden śmiałek chętnie wypił wyciśnięty z cytryny sok i nawet przez chwilę nie miał kwaśnej miny. W kolejnym doświadczeniu udało nam się zauważyć, że nasze dłonie stały się wilgotne podczas chuchania na nie. Wnioskiem było to, że w roślinach i zwierzętach też jest woda, ale w różnej ilości. Postanowiliśmy więc oszacować ile wody znajduje się w rybie, psie, kleszczu i dziecku. Dzieci zamalowywały sylwety tych organizmów zgadując ile może w nich być wody. Porównali swoje rysunki z wyświetloną na ekranie planszą „Woda w organizmie”. Dzieci obejrzały również planszę „Źródło wody dla organizmu” po tym, jak same miały wymienić skąd w naszym ciele bierze się woda – trafnie odpowiedziały, że ze spożywania napojów i jedzenia. Ciekawą zabawą okazało się naśladowanie w parach czynności kolegi w ćwiczeniu „Woda jak lustro”. Dzieci wysłuchały następnie opowiadania o chorobie żaby Matyldy, które poruszało ważny problem zanieczyszczania przez człowieka zbiorników wodnych. Podsumowaniem zajęć było wymienianie argumentów na to, że picie wody jest konieczne dla zdrowia.
KONKURS: Reklama wody
Dzieci z drużyny Zdrowomaniaków w grupach bądź indywidualnie przygotowywały plakaty na temat tego, że najlepsza do picia jest woda. Pojawiły się różne pomysły, które zostały zaprezentowane na zajęciach. Laura wykonała plakat, na którym widniało hasło: „Szklanka wody – źródło zdrowia i urody”. Karolina wpadła na pomysł wypisania składu słodkiego napoju i porównaniu go z butelką wody. Wszystko opatrzyła hasłem: „Mądre dzieci nie piją śmieci”. Podobna forma plakatu została przygotowana przez Wiktorię, która wpadła na pomysł, aby hasło brzmiało: „Woda, woda zdrowa rzecz, coca-cola idź stąd precz!”. Jaś i Dominik wykonali kropelkę wody reklamującą się jako źródło zdrowia. Kacper wykonał plakat, na którym woda i słodkie napoje walczą ze sobą w przeciąganie liny – wygrywa oczywiście butelka wody a na trybunach kibice trzymają transparent z hasłem „Żeby zdrowo żyć, trzeba wodę pić”. Oliwka i Ola wykonały plakat, na którym widnieje kula ziemska a wokół niej kropelki wody z wypisanymi zaletami picia wody. Napisały, że woda to największy skarb na naszej planecie co niewątpliwie jest w 100% prawdą. Antek i Igor wykonali trójwymiarowy plakat, na którym zdrowy chłopiec surfuje na butelce wody a otyły i słaby na pudełku po słodzonym soczku. Całość opatrzona została napisem: „Jestem na fali – soki zostawiam w dali!”. Ta praca przypadła uczniom najbardziej do gustu – w drodze głosowania to właśnie ona została wybrana na najlepszą w konkursie na reklamę wody.
KONKURS: Teatrzyk warzyw i owoców
Uczniowie klasy II b w zimowym etapie projektu „Zdrowo jem, więcej wiem” przystąpili również do przygotowania występu teatralnego promującego zdrowe żywienie. Wybraliśmy scenariusz przedstawienia pt.: „Witaminki dla księżniczki Marcelinki”. Historia ta opowiada o księżniczce, która jadła tylko słodycze. Już od samego rana prosiła kucharza zamkowego o torty, lody i czekoladę. Kucharz jednak buntował się przeciwko takiemu żywieniu mówiąc: „A ja takiego śniadania nie uznaję! Słodyczy od rana nie podaję!”. Nic przeciwko takiej diecie natomiast nie mieli król i królowa, oraz damy dworu przynoszące księżniczce słodycze na każde jej skinienie. Te niezdrowe praktyki zakończyła choroba Marcelinki. Król i królowa zrozpaczeni postanowili szukać pomocy u lekarzy, jednak ci nie potrafili wyleczyć ich córki. W końcu król wygłosił orędzie wzywając tego, kto uzdrowi jego córkę. Na zamek przybył książę Witaminek, który przygotował dietę składającą się z owoców i warzyw, a Marcelinka dzięki temu w końcu wstała z łóżka i zaczęła cieszyć się dobrym zdrowiem. Wszystkie role w przedstawieniu zostały przydzielone w drodze castingu klasowego. Udział w przedstawieniu brała cała klasa – dzieci wspólnie śpiewały piosenkę „Witaminki” oraz tańczyły „Marsz Mendelsona” na ślubie księżniczki Marcelinki i księcia Witaminka. Uczniowie przygotowywali rekwizyty i elementy dekoracji sali. Gospodarowaliśmy czasem na przeprowadzanie prób przedstawienia i gromadziliśmy stroje. Wszyscy bardzo szybko nauczyli się swoich ról i z zaangażowaniem uczestniczyli we wszystkich przygotowaniach – było to dla nas świetną zabawą.
Promocja podjętych działań w szkole
W ramach promocji nowo zdobytej wiedzy na temat wody oraz działań jakie podjęliśmy w ramach projektu, przeprowadziliśmy kampanię na rzecz picia wody – wykonaliśmy w holu głównym szkoły wystawę z reklamami wody oraz zdjęciami z zajęć pt.: „Woda na zdrowie”. Na gazetce pojawiła się też krótka informacja o tym, aby pamiętać o napojach pobrana ze strony www.aktywniepozdrowie.pl. W wejściu do szkoły wykonaliśmy gazetkę, na której pojawił się artykuł dla rodziców pt.: „Sztuka picia wody” oraz przygotowane przez nauczyciela ulotki zawierające ważne informacje na temat wody. Zwieńczeniem zimowego etapu projektu ?Aktywnie po zdrowie? było wystawienie teatrzyku ?Witaminki dla księżniczki Marcelinki? dla uczniów klas 0 ? III. Mamy nadzieję, że wszystkie działania Zdrowomaniaków przyczyniły się skutecznie do wprowadzenia choć niewielkich zmian w codziennych nawykach żywieniowych.
Po więcej informacji na temat zdrowego żywienia i nie tylko zapraszamy na stronę: www.aktywniepozdrowie.pl
Wychowawca klasy: Ewa Paź
Zdrowomaniacy na fali ? aktywnie dążymy po zdrowie. Na chwilę przed wielkim występem. ?Witaminki dla księżniczki Marcelinki? Wyniki naszego doświadczenia.
Zabawa ?Woda jak lustro?.