styczeń- świetlica kl. I, s.14
Z Nowym Rokiem w naszej świetlicy pojawiło się wiele inspiracji do dalszej pracy i pomysłów na spędzanie czasu pomiędzy lekcjami. Wypoczęci po przerwie świątecznej i świadomi rychło zbliżającego się końca semestru, podzieliliśmy się swoimi postanowieniami noworocznymi. W większości dotyczyły one szkoły.
Wśród tematów podjętych w tym miesiącu ważne miejsce zajmowały: nauka posługiwania się zegarkiem, rozróżnianie pór roku, dni tygodnia, miesięcy. Postawiliśmy się powiedzeniu, że szczęśliwi czasu nie liczą, tworząc bardzo oryginalne, osobiste zegary. Tradycyjnie w naszej świetlicy powstało wiele prac plastycznych i wychodziliśmy na zajęcia sportowo- ruchowe do sali korekcyjnej i sali gimnastycznej. Zajęcia wysiłkowe, zorganizowane w sposób integrujący grupę, dają szansę odreagowania codziennych trudności i stresów. Ponad to bardzo wpływają na relacje między uczniami, dają poczucie więzi i przynależności do grupy.
Grupa świetliczaków klas I to bardzo rozśpiewane i lubiące muzykę dzieci. Wykorzystując ich zainteresowania przeprowadzałam różnorodne zabawy rozluźniająco- ruchowe. Cieszy mnie fakt, że coraz częściej dzieci są inicjatorami tych aktywności i w sposób kreatywny same wzbogacają nasz wspólnie spędzany czas o nowe elementy.
Pomimo licznych prób zainteresowania dzieci czytelnictwem, wciąż obserwuję tendencje do szybkiego nudzenia się słuchanym tekstem i brak chęci poznania losów przedstawianego bohatera. Dzieciom brakuje dodatkowego bodźca w postaci przemieszczającego się obrazu. Niestety obraz cyfrowy (telewizyjny) jest dla nich bez porównania ciekawszy. Mimo wszystko, walcząc z plagą nieczytania często poznajemy nowe pozycje książkowe, adekwatne do wieku dzieci. Proszę rodziców o ścisłą współpracę w tym zakresie. Może z a mało czytamy z dziećmi? Cieszy mnie natomiast fakt, że wśród moich świetliczaków jest spora liczba uczniów przynosząca swoje książki z domów lub wypożyczająca je z biblioteki szkolnej. Mam nadzieję, że fakt, iż dzieci coraz lepiej radzą sobie z samodzielnym czytaniem, przyczyni się do ich większego zainteresowania w tej dziedzinie.
Oczywiście styczeń to Dni Babci i Dziadka. Nie zapomnieliśmy o nich. Wiele rozmów indywidualnych i pogadanek zostało przeprowadzonych właśnie w tym temacie. Dzieci opowiadały za co cenią swoich dziadków i co najbardziej lubią z nimi robić. Przygotowaliśmy dla nich piękne upominki, żeby wyrazić jak ważne miejsce zajmują w życiu dzieci.
Kilka wspomnień z minionego miesiąca:
Martyna Kiełczykowska- Czarnak