ABC Empatii – „Urodziny” w klasie 3B
W ramach projektu edukacyjnego „ABC Empatii”, uczniowie klasy 3B zmierzyli się z kolejnym ważnym tematem – niepełnosprawnością ruchową, ze szczególnym uwzględnieniem Mózgowego Porażenia Dziecięcego (MPD). Podczas zajęć dowiedzieli się, że niepełnosprawność ruchowa może mieć różne stopnie nasilenia – od łagodnych trudności w kontroli jednej ręki, aż po brak możliwości wykonywania kontrolowanych ruchów wymagających całodobowej opieki.
Na początku warsztatów dzieci odczytały rozdział książki pt. „Urodziny”, w którym Zosia poznaje Lilę, dziewczynkę z niepełnosprawnością ruchową. Przeczytana historia pokazała uczniom, że wystarczy drobny gest, odrobina empatii i zrozumienia, aby każdy – bez względu na swoje ograniczenia – poczuł się ważny, akceptowany i potrzebny.
Warsztaty praktyczne – lekcja empatii w działaniu
Ważnym elementem zajęć były ćwiczenia praktyczne, podczas których trzecioklasiści mogli zrozumieć, z jakimi trudnościami codziennie mierzą się osoby z niepełnosprawnością ruchową.
Uczniowie:
🎾 grali w siatkówkę na siedząco,
🧤 próbowali wykonywać czynności w rękawicach kuchennych,
🖊️ pisali bez użycia kciuka,
🎨 malowali ustami.
Te doświadczenia uświadomiły dzieciom, jak trudne mogą być z pozoru proste, codzienne czynności, gdy sprawność ruchowa jest ograniczona.
Na zakończenie uczniowie obejrzeli piękną i poruszającą animację o chłopcu z MPD, który walczył o akceptację rówieśników. Po projekcji dzieci podzieliły się swoimi refleksjami, a rozmowa była pełna empatii i zrozumienia.
💡 Pamiętajmy!
Niepełnosprawność ruchowa może dotknąć każdego z nas – czasowo (np. po złamaniu ręki) lub na stałe (np. po urazie kręgosłupa). Dlatego warto docenić własne zdrowie i nigdy nie odwracać się od tych, którzy potrzebują naszego wsparcia.
Razem możemy stworzyć świat, w którym każdy czuje się akceptowany i ważny. 💙
Zapraszamy do obejrzenia animacji pod poniższym linkiem:
Ewa Wójcik