DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA EGZAMINU ÓSMOKLASISTY DO POTRZEB EDUKACYJNYCH I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH ZDAJĄCYCH
Dostosowania opisana są w komunikacie dyrektora CKE
- Możliwe sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych zdających są wymienione w komunikacie o dostosowaniach (pkt 1.1.9.).
- Dostosowanie formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do:
- rodzaju niepełnosprawności ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność LUB
- potrzeb ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki) – na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej
- potrzeb ucznia – obywatela Ukrainy (dotyczy egzaminu z każdego przedmiotu) – na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.
- Arkusze w
dostosowanej formie są przygotowywane dla uczniów:
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
- słabowidzących
- niewidomych
- słabosłyszących i niesłyszących
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- z afazją
- z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym
- którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu – cudzoziemców (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki)
- obywateli Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa albo którzy przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego
2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa5
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- z zaburzeniem widzenia barw.
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega między innymi na:
- zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia
- zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
- wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych
- odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów
- ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do
przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2
ustawy, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne
ucznia
- zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu i/lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i/lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.
- Dokumenty, na podstawie których przyznawane jest dostosowanie formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, to:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na
niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
- zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza
- opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
o specyficznych trudnościach w uczeniu się6: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, z problemami natury dyskalkulicznej
- pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów:
- objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną
- cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu
- obywateli Ukrainy.
- Dokumenty, o których mowa w pkt 3.4.6.1., 3.4.6.2. oraz 3.4.6.3., są przechowywane w szkole.
- Zaświadczenie o stanie zdrowia, o którym mowa w pkt 3.4.6.4., przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2024 r.
- Opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
o specyficznych trudnościach w uczeniu się, o której mowa w pkt 3.4.6.5., przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2024 r.
- Opinia, o której mowa w pkt 3.4.9., może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu III klasy szkoły podstawowej (§ 3 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1.1.12.).
- W przypadkach losowych dokumenty, o których mowa w pkt 3.4.7., 3.4.8. oraz 3.4.9., mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po ich otrzymaniu.
- Nie dotyczy to uczniów posiadających opinię dotyczącą objęcia danego ucznia opieką psychologiczno-pedagogiczną.
SEKCJA 3. Przed egzaminem ósmoklasisty 23
- Opinia rady pedagogicznej, o której mowa w pkt 3.4.6.6., jest wydawana na wniosek:
- nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia, LUB
- rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
- Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel zobowiązany jest do zapoznania uczniów i ich rodziców lub słuchaczy z możliwymi dostosowaniami warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty nie później niż do 27 września 2024 r.
- W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych dyrektor szkoły, na wniosek rady pedagogicznej, może wystąpić do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej
z wnioskiem o wyrażenie zgody na przystąpienie ucznia lub słuchacza do egzaminu ósmoklasisty w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, nieujętych w komunikacie o dostosowaniach (załącznik 4a – wniosek
o szczególne dostosowanie warunków lub formy egzaminu w ).
Wniosek powinien być uzasadniony i potwierdzony stosownymi dokumentami. Uzgodnienia muszą zostać podjęte w trybie określonym w pkt 3.2.10.
- Rodzice ucznia lub słuchacz składają oświadczenie (również w załączniku 4b)
o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania w terminie
3 dni roboczych od dnia otrzymania informacji, o której mowa w pkt 3.4.17., tj. nie później niż do 26 listopada 2024 r.
niepełnoletniego zdającego)
1. Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zeszycie zadań egzaminacyjnych, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi.
- Przedłużenie czasu, o którym mowa w pkt 19. Komunikatu, jeżeli zachodzi taka uzasadniona potrzeba (możliwe tylko wtedy, gdy w toku edukacji szkolnej uczeń korzystał z takiego sposobu wyrównywania szans edukacyjnych w związku
z posiadaną opinią i fakt ten jest udokumentowany). Przedłużenie czasu dotyczy egzaminu z:
- z języka polskiego – w przypadku opinii o dysleksji lub dysortografii, lub dysgrafii
- z matematyki – w przypadku opinii o dysleksji lub dysortografii, lub dysgrafii, lub opinii wskazującej na problemy natury dyskalkulicznej
- z języków obcych nowożytnych – w przypadku opinii o dysleksji lub dysortografii,
lub dysgrafii.
3. Zapisywanie odpowiedzi do zadań na komputerze (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie i dokonanie prawidłowej oceny odpowiedzi do zadań w pracy egzaminacyjnej oraz gdy w toku edukacji uczeń został wdrożony do tej formy pracy).
4. Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego (może być członkiem zespołu nadzorującego), który zapisuje odpowiedzi zdającego do zadań otwartych (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie odpowiedzi do zadań w pracy egzaminacyjnej i gdy uczeń w toku edukacji został wdrożony do takiej współpracy z nauczycielem).
W przypadku egzaminu z języka obcego nowożytnego uczeń korzystający z pomocy nauczyciela wspomagającego ma obligatoryjnie przyznaną płytę CD z dostosowanym nagraniem, tj. z wydłużonymi przerwami na zapoznanie się z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu i ich wykonanie. Korzystanie z płyty z dostosowanym nagraniem wymaga przyznania dostosowania określonego w pkt 2. w maksymalnym wymiarze, tj. przedłużenia
czasu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty o 45 minut.