ul. Kościelna 1, 05-240 Tłuszcz, tel. 297573002, e-mail: sp_tl_1@op.pl, Sekretariat: Pn-Pt 7:30-16:00
Home
 

?W białej krainie ? ostrożnie z cukrem i solą?

Grupa ?Zdrowomaniaków? z klasy II B przystąpiła do kolejnego etapu projektu ?Zdrowo jem, więcej wiem?. Tym razem uczniowie wzięli udział w zajęciach pt.: ?W białej krainie ? ostrożnie z solą i cukrem?. Zajęcia miały na celu:

– kształtowanie nawyków żywieniowych dotyczących spożywania zdrowych produktów pozbawionych nadmiaru soli i cukru,

– rozwijanie umiejętności segregacji żywności na wskazaną i niewskazaną w diecie uczniów,

– rozwijanie umiejętności czytania etykiet i rozpoznawania soli i cukru w produktach spożywczych,

– rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji o wyborze żywności.

            Zajęcia rozpoczęły się od podróży Zdrowolotem (chusta animacyjna) do niezwykłej krainy. W tej Białej Krainie na dzieci czekała Cukrowa Wróżka, która zaprasza dzieci do rozwiązania zagadek. Opowiada również, że w jej krainie wszystko jest słone lub słodkie, ale niestety nie wszyscy są tutaj szczęśliwi. Dzieci miały za zadanie odpowiedzieć dlaczego tak się dzieje. Przystąpiły więc w grupach do burzy mózgów. Wypisywały różne pomysły, m.in. to, że mieszkańcy mogli mieć próchnicę, są otyli, boli ich brzuch, źle się czują po każdym posiłku. Swoje pomysły dzieci mogły zweryfikować oglądając prezentacje multimedialne pt.: ?Różne oblicza cukru? oraz ?Mniej soli, proszę?. Prezentacje te przybliżały dzieciom informacje na temat rodzajów, wad, zalet i zamienników soli i cukru. Zdobywając te informacje dzieci mogły przystąpić do odczytania etykiet na opakowaniach różnych, przyniesionych przez nie produktów. Okazało się, że w większości z nich znajdziemy sól i cukier ? często w nadmiernych ilościach i pod nieznaną dotąd dzieciom nazwami tj. syrop glukozowo-fruktozowy, syrop cukru skarmelizowanego, fruktoza, glukoza, glutaminian sodu. Mając już pełną wiedzę na temat soli i cukru w naszej diecie dzieci w dwóch grupach przystąpiły do tworzenia drzewek decyzyjnych. Na pniu zapisano sytuację wymagającą podjęcia decyzji tj.: spożywanie produktów o dużej zawartości cukru lub soli. Na konarach pojawiły się dwie możliwości rozwiązania:

– rezygnujemy z nadmiaru soli/cukru w produktach i jakie będą skutki tej decyzji,

– nie rezygnujemy z niezdrowych produktów bardzo słonych/bardzo słodkich i jakie będą skutki tej decyzji.

            Po omówieniu pozytywnych i negatywnych skutków podejmowania powyższych decyzji na dzieci czekało ostatnie zadanie, czyli odgadnięcie hasła zajęć. Grupa I układała puzzle, grupa II rozwiązywała działania matematyczne i układała wyniki od najmniejszego do największego. Obie grupy odczytały hasło: NIE SOLIMY, NIE SŁODZIMY! WYBIERAMY WITAMINY!

Nasza ?Klasowa Książka Zdrowych Słodyczy?.

Wykorzystując zdobytą wiedzę w praktyce, dzieci miały za zadanie ułożyć wraz z rodzicami przepis na zdrowe słodycze. W klasie odbyły się prezentacje wszystkich przygotowanych przepisów oraz konkurs na ten najlepszy ? konkurs wygrały zdrowe, bezcukrowe zbożowe ciasteczka Antka. Wspólnie zdecydowaliśmy, że warto podzielić się z innymi uczniami w szkole tym, że warto ograniczyć niezdrowe słodycze i przygotować samemu słodką przekąskę, która w przeciwieństwie do tradycyjnych słodyczy przynosi same korzyści dla naszego organizmu. Dzieci rozwiesiły plakaty informacyjne, wspólnie z rodzicami przygotowały zdrowe ciasteczka, daktylowe cukierki, chipsy owocowe, ciasta, żelki z musów i soków owocowych i zorganizowały stoisko promujące zdrowe słodycze. Każdy uczeń mógł również obejrzeć Klasową Książkę Zdrowych Słodyczy. Akcja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem i już w kilka minut pojawił się wielki tłum dzieci chętnych do spróbowania naszych słodyczy.

Jak wiemy większość dzieci preferuje smak słodki. Dlatego spośród wszystkich produktów spożywczych dzieci najczęściej wybierają ciastka, ciasta, cukierki, słodkie napoje, lody. Tego rodzaju słodycze niestety bardzo często zastępują właściwe posiłki. Są również podstawą poczęstunku przygotowywanego na wszelkie dziecięce imprezy i zabawy. Problemem jest to, że dzieci zwykle niechętnie zmieniają swoje przyzwyczajenia ? odnosi się to w szczególności do słodyczy. W jaki sposób zmienić ten stan rzeczy? Przede wszystkim należy zachęcać dzieci do zamiany niezdrowych słodyczy na zdrowe, czyli te przygotowane bez dodatku cukru. Należy im uświadomić, że owoce zawierają naturalny cukier, a suszone owoce mają go w sobie bardzo dużo.

Mamy nadzieję, że choć trochę nasza akcja przyczyniła się do wprowadzenia zmian w codziennej diecie uczniów.

W tym miejscu pragnę podziękować wszystkim ?Zdrowomaniakom? z II B oraz ich rodzicom za ogromne zaangażowanie w pracę nad projektem ?Zdrowo jem, więcej wiem? i przygotowanie tak wyszukanych, zdrowych i pysznych słodkości!

 

Wychowawca klasy II B – Ewa Paź

9 grudnia 2015 Autor Kategoria: Aktualności


Top