Podsumowanie szkolnego projektu profilaktycznego ,,STOP AGRESJI!”.
W dniu siódmego maja 2024r. odbył się apel ,,Razem przeciwko przemocy’’, podsumowujący realizację projektu. Celem było eliminowanie aktów agresji fizycznej i psychicznej wśród uczniów oraz uświadomienie zagrożeń wynikających ze stosowania przemocy. Projekt umożliwił dzieciom szersze zaznajomienie się z problemem agresji w szkole. Uczniowie poznali czym jest agresja, jakie są jej przejawy oraz czym różni się agresja fizyczna od psychicznej. Zaplanowano i przeprowadzono szereg działań o charakterze profilaktycznym. Najważniejsze z nich to:
1.Zajęcia profilaktyczne z pedagogiem szkolnym w klasach: I – temat zajęć ,,Moje sposoby radzenia sobie ze złością’’, III – temat zajęć ,,Historia o Franciszku – ćwiczenia inspirowane’’, IV i V – temat zajęć: ,, Zachowania agresywne. Jak rozwiązywać konflikty?”
Projekt miał również na celu rozwijanie w uczniach empatii i współczucia dla osób dotkniętych przemocą. Dzieci miały okazję znaleźć się w sytuacjach fikcyjnych, w których odgrywały role osoby pokrzywdzonej jak i krzywdzącej. Dzieliły się swoimi uczuciami, emocjami. Projekt miał na celu rozwijanie postawy asertywności, umiejętności wyrażania swojego zdania.
Klasy I: karty pracy ,,Złość’’
Uczniowie klas trzecich dzielili się swoimi uczuciami, emocjami podczas wykonywania ćwiczenia inspirowanego ,,Historia Franciszka’’. Duże papierowe serce było symbolem ,,wewnętrznego szczęścia’’ chłopca, oznaczało dobre samopoczucie i radość. W czasie słuchania historii – w momencie kiedy dzieci uznały, że Franciszka spotyka przykrość ze strony innych rówieśników – podnosiły rękę i mówiły stop. W trakcie czytania historii, po każdym ,,stop’’ odrywały kawałek papierowego serca. Na oddartych kawałkach papieru uczniowie dopisywali sposoby w jakich zamierzają pomóc Franciszkowi. Odczytywali i dołączali kolejne propozycje, odbudowując ,,wewnętrzne szczęście’’.
2.Klasy: VC i VIA – warsztaty antyprzemocowe ,,Weź byka za rogi! Przemocy – nie!’’
Były to zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne w obszarze radzenia sobie i reagowania na przemoc rówieśniczą. Prowadzone metodą warsztatową, zakładającą czynny udział uczniów, z wykorzystaniem narzędzi takich jak prace grupowe, prace indywidualne, dyskusje, zabawy oraz mini – wykłady. Czas trwania warsztatu wynosił 5 godzin lekcyjnych.
3.Konkurs na najkulturalniejszego ucznia w klasie ,,Kulturalny na co dzień i od święta’’ – dla uczniów klas IV – VIII.
NAJKULTURALNIEJSZY UCZEŃ W KLASIE
,,Kulturalny na co dzień i od święta„
Klasa IVA – Hanna Sękowska
Klasa IVB – Milena Kryszkiewicz
Klasa IVC – Aleksandra Onyśk
Klasa IVD – Michał Sadowski
Klasa VA – Patryk Kur
Klasa VB – Mikołaj Komuda
Klasa VC – Wiktor Dąbrowski
Klasa VIA – Julia Powierża
Klasa VIB – Małgorzata Maniecka
Klasa VIC – Franciszek Boguszewski
Klasa VIIA – Hanna Grzelak
Klasa VIIB – Hanna Denis
Klasa VIIC – Karolina Kryszkiewicz
Klasa VIIIA – Zuzanna Kozon
Klasa VIIIB – Artur Michalski
Klasa VIIIC – Aleksandra Boridchenko
Składamy gratulacje uczniom!
4.Stworzenie Szkolnego Drzewka Życzliwości – dla uczniów klas I – III, na którego listkach uczniowie zapisywali miłe i życzliwe słowa. Pracę wykonały na zajęciach w klasach, wspólnie z wychowawcami przyczepiali listki do Drzewka Życzliwości znajdującego się na tablicy zamieszczonej na parterze szkoły.
5.Spotkania tematyczne dla uczniów klas VII – VIII ,,Odpowiedzialność prawna osób nieletnich za popełnione czyny karalne’’ prowadzący policjanci z Komendy Powiatowej Policji.
Jakiego zachowania należy unikać i jaka odpowiedzialność spoczywa na osobach nieletnich, dowiedzieli się uczniowie klas siódmych i ósmych w dniu 26.03.2024r.
Z dziećmi spotkała się aspirant Joanna Pieńczuk z Powiatowej Komendy Policji w Wołominie.
Policjantka przeprowadziła z uczniami zajęcia edukacyjno-profilaktyczne w zakresie przeciwdziałania przemocy rówieśniczej i agresji w szkole oraz odpowiedzialności osób nieletnich za swoje zachowanie. Dzieci dowiedziały się co to jest demoralizacja i jakie czyny popełniane przez osoby nieletnie stanowią czyn karalny w myśl ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich. Siódmoklasistom i ósmoklasistom zwrócono uwagę na zagrożenia występujące w sieci zachęcając do właściwego korzystania z aplikacji i komunikatorów społecznościowych adekwatnie do swojego wieku i zgodnie z ich przeznaczeniem.
6.Apel ,,Razem Przeciwko Przemocy’’ w wykonaniu uczniów klasy IIIA i IIIC.
W dniu 7 maja 2024r. odbył się apel podsumowujący projekt profilaktyczny ,,STOP AGRESJI’’. Część artystyczną przygotowali uczniowie klas IIIA i IIIC pod opieką wychowawców i nauczyciela współorganizującego kształcenie. Głównym celem było zwrócenie uwagi na problem przemocy oraz budowanie kultury, szacunku i empatii wśród naszej społeczności szkolnej.
Dziękuję uczniom, rodzicom i nauczycielom za zaangażowanie w przygotowanie apelu.
Pedagog