WIEŻA CZYTELNICZA – PODSUMOWANIE PRZEPROWADZONEJ INNOWACJI
W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą kolorowe, migoczące ekrany komputerów, smartfonów czy tabletów, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a w szczególności lektur szkolnych. Aby zminimalizować zauważony problem i zainspirować dzieci do czytania, od grudnia 2022 r. rozpoczęliśmy przygotowania w klasach IIa i IIc do udziału w projekcie edukacyjnym nazwanym „Wieżą czytelniczą”. Moim zamiarem było, aby uczniowie wraz z rodzicami z radością odkrywali jak wielkie znaczenie ma codzienne czytanie książek. Chciałabym, by dla moich podopiecznych książka stała się, za słowami Ignacego Krasickiego, „przyjacielem bez interesu i domownikiem bez naprzykrzania”. Zasadniczym celem prowadzonej innowacji było zachęcenie dzieci do samodzielnego i częstego czytania.
Poprzez udział w projekcie „Wieża czytelnicza” uczniowie przede wszystkim:
– usprawnili technikę czytania,
– podnieśli wiarę we własne możliwości,
– wykazali się motywacją do codziennego sięgania po książkę,
– potrafili opowiadać o swoich ulubionych lekturach oraz zachęcić do ich przeczytania innych,
– określali najciekawszy ich zdaniem fragment książki,
– wykazywali zainteresowanie książką jako jednym ze sposobów spędzania wolnego czasu.
Podczas całego II semestru roku szkolnego 2022/2023 uczniowie mieli przeznaczyć dowolny czas (co najmniej 15 min dziennie), na czytanie książek i sami dokonywać doboru literatury. Do rywalizacji zostali zaproszeni rodzice, którzy prowadzili z dziećmi Dziennik Czytelniczy zapisując datę, tytuł i czas czytanego utworu literackiego. Za każde 15 minut czytania przydzielali dziecku 1 cegiełkę do przyklejenia na przygotowanej wieży. W klasie zorganizowane było miejsce, w którym raz w tygodniu nanosiliśmy liczbę zdobytych przez dziecko cegiełek.
Po zsumowaniu wszystkich cegiełek przyznawanych za każde 15 minut głośnego czytania w domu, wyłoniono w każdej z klas trójkę najlepszych czytelników „Klasowych Mistrzów Czytelnictwa”. Z zapełnionych cegiełkami wież poszczególnych uczniów stworzyliśmy klasowe budowle, które wyeksponowane zostały w sali lekcyjnej. Mają one ukazywać systematyczną pracę dzieci w dążeniu do podniesienia swoich umiejętności i poszerzania wiedzy.
W dniu zakończenia projektu odbyły się zajęcia z bajkoterapii, podczas których, uczniowie nauczyli się nazywać i oswoili uczucie strachu i smutku. Dzięki książce A. Desbordes i M. Boutavant „Edzio i przyjaciele. COŚ” dowiedzieli się, co czuje nasze ciało gdy się boimy, bądź smucimy i jak możemy sobie z tymi emocjami poradzić. Wszystkie dzieci bardzo chętnie brały udział we wspólnym głośnym czytaniu książki i udzielały trafnych i dojrzałych odpowiedzi na zadawane pytania. Wiedzą, że książki nie tylko bawią, ale też uczą. Na koniec każdy według własnego pomysłu i tego, co podpowiada wyobraźnia mógł narysować omawiane emocje.
Tak przedstawia się podium czytelnicze w poszczególnych klasach:
2A:
- Aleksandra Prusak
- Amelia Kamińska
- Zuzanna Dzięcioł
2C:
- Nikola Jusińska
- Izabela Skrętowska
- Nikola Swajdo
Dziękuję moim uczniom i ich rodzicom za współpracę podczas wspólnych działań na rzecz szerzenia czytelnictwa. Na czas wakacji i kolejny rok nauki i wspólnej przygody z czytaniem, życzę wszystkim odwagi puchacza Jerzego i mądrości wiewiórka Edzia, a przede wszystkim tak wielkiej przyjaźni jaka łączy mieszkańców kasztanowca 🙂
Prowadząca projekt – mgr Ewa Wójcik