ul. Kościelna 1, 05-240 Tłuszcz, tel. 297573002, e-mail: sp_tl_1@op.pl, Sekretariat: Pn-Pt 7:30-16:00
Home
 

Egzamin Ósmoklasisty

Drodzy Rodzice i uczniowie!

W związku ze zbliżającą się datą Egzaminu Ósmoklasisty, chcielibyśmy przedstawić najważniejsze informacje dotyczące organizacji tego egzaminu w roku szkolnym 2022/23.

Egzamin ósmoklasisty odbędzie się w dniach 23, 24 i 25 maja 2023 roku (wtorek, środa i czwartek), jest on obowiązkowy. Oznacza to, że każdy uczeń klasy VIII musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.

 Egzamin odbywa się w formie pisemnej i składa się z trzech przedmiotów:

 języka polskiego w pierwszym dniu (trwa 120 minut) – 23 maja (start: 9:00)

 matematyki (100 minut)- 24 maja (start: 9:00)

 języka obcego nowożytnego (90 minut) – 25 maja (start: 9:00)

Egzamin sprawdza wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w odniesieniu do przedmiotów egzaminacyjnych nauczanych w klasach I–VIII szkoły podstawowej. Jego wyniki są brane pod uwagę podczas rekrutacji do szkół średnich.

Termin dodatkowy egzaminu (w czerwcu) przewidziany jest dla ucznia, który nie przystąpił do egzaminu w terminie głównym z przyczyn losowych lub zdrowotnych.

Jeżeli Państwa dzieci zażywają stale leki i taka konieczność może się zdarzyć podczas egzaminu, to prosimy o dostarczenie Dyrektorowi szkoły zaświadczenia od lekarza o konieczności przyjmowania leku oraz dostarczenie Dyrektorowi szkoły przed egzaminem przyjmowanego leku, najpóźniej do 22 maja 2023 roku do godziny 13.00.

  1. Najważniejsze informacje

Egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2022/23, to cykl pisemnych testów: z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. Język wybiera uczeń ósmej klasy spośród tych, jakich uczył się w ramach zajęć obowiązkowych. MEN wskazuje, że uczniowie mogą wybrać: język angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, ukraiński i włoski.

W arkuszach egzaminacyjnych, jakie dostaną ósmoklasiści, zawarte będą zadania:

  • otwarte – takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź,
  • zamknięte – takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych.
  • Czas trwania egzaminu ósmoklasisty

Pierwszego dnia testów uczniowie piszą egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. Na rozwiązanie zadań przewidziano 120 minut.

Kolejny dzień to egzamin z matematyki, który ma trwać 100 minut.

Najkrótszy czas jest przewidziany na rozwiązanie zadań na egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego lub innego wybranego języka nowożytnego. Jedynie 90 minut.

To trzeci i ostatni dzień sprawdzania wiedzy uczniów ósmych klas.

Jakie przybory można zabrać na egzamin ósmoklasisty w 2023?

Na egzaminie każdy z uczniów powinien mieć długopis lub pióro obowiązkowo z czarnym tuszem. Na teście z matematyki można mieć linijkę. Każdy zdający egzamin może też mieć przy sobie butelkę wody. Jednak należy pamiętać o tym, że powinna stać przy nóżce stolika.

  • Ile trzeba mieć procent, żeby zdać egzamin ósmoklasisty?

Egzamin zdaje każdy, kto do niego przystąpił i go ukończył. Nawet gdy uzyska 0%.  Wynik egzaminu nie ma też wpływu na ukończenie szkoły podstawowej. Jednak jest brany pod uwagę podczas naliczania punktów na zakończenie szkoły podstawowej. A te są istotne podczas rekrutacji do szkół średnich.

Ile punktów można dostać za egzaminie ósmoklasisty?

Każdy uczeń po zakończeniu ósmej klasy szkoły podstawowej może zdobyć maksymalnie 200 punktów:

  • maksymalnie 100 za wynik egzaminu ósmoklasisty,
  • i maksymalnie 100 za oceny na świadectwie.

Dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych zdających.

1. Dostosowanie form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających:

a. rodzaju niepełnosprawności ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność LUB

b. potrzeb ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki) –na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

2. Arkusze w dostosowanej formie są przygotowywane dla uczniów:

  1. z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
  2. słabowidzących
  3. niewidomych
  4. słabosłyszących i niesłyszących
  5. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
  6. z afazją
  7. z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym
  8. którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki)
  9. obywateli Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
  10. z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  11. z zaburzeniem widzenia barw.

3. Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega między innymi na:

  1. zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia
  2. zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
  3. wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych
  4. odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów
  5. ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia
  6. zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu i/lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i/lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.

4. Dokumenty, na podstawie których przyznawane jest dostosowanie formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, to:

  1. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność
    1. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
    1. orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
    1. zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza
    1. opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się w tym z: dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią
    1. pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów:

– objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną

– cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.

Źródło: Informacje opracowane na podstawie: Informacja o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty obowiązująca w roku szkolnym 2022/2023, CKE, sierpień 2022.

Szczegółowe informacje o zasadach przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty są dostępne na stronie internetowej CKE:

15 maja 2023 Autor Kategoria: Aktualności


Top