Czas refleksji, zadumy i szukania inspiracji w naturze – październik w świetlicy kl. I, s.14
Październik upłynął nam na zachwycaniu się jesiennymi barwami. Ta piękna aura sprzyjała tworzeniu prac plastyczno- technicznych, które najpierw zdobiły naszą salę,
a później dziecięce pokoje. Był to czas refleksji, zadumy i szukania inspiracji w naturze.
Znaczna część grupy świetlicowej spędza codziennie ponad 4 h na świetlicy. Dlatego, żeby umilić sobie czas podejmujemy różne aktywności. Największą popularnością cieszą się jak dotychczas zajęcia plastyczno- techniczne. W tym miesiącu tworzyliśmy z papieru toaletowego i rolek, ziemniaków, dyni, kukurydzy, jarzębiny, kasztanów, żołędzi, kopert, pocztówek, makaronu, tradycyjnego papieru kolorowego, patyczków laryngologicznych, kapsli itp. Najbardziej twórczymi i pomysłowymi świetliczakami w tym miesiącu byli: A. Denis, I. Kalinowska, K.Wytrykowski, A. Bielicki, M. Michalik, M. Kostrzewa, P. Kuziak, E. Popielewska, M. Koza, K. Deniszewski, D. Dzięcioł, M. Pokora, J. Dudzik, P. Grabska i K. Pietruczak. Wychowankowie Ci przynosili materiały do prac plastycznych i chętnie je wykonywali. Oto kilka naszych prac:
Wiek naszych świetliczków wskazuje na ciągłą potrzebę aktywności fizycznych. Starając się wyjść temu naprzeciw prowadziłam różne zajęcia sportowe, muzyczno- ruchowe, zabawy integracyjne, zabawy z chustą Klanzy. Wychodziliśmy na boisko i plac zabaw, korzystaliśmy z sali korekcyjnej. Wielkość naszej świetlicy również pozwala na to, by aktywnie spędzić w niej czas.
Jednym ze stałych punktów harmonogramu dnia na świetlicy było odrabianie prac domowych. Ćwiczyliśmy grafomotorykę, uzupełnialiśmy braki, wyjaśnialiśmy wątpliwości. Starałam się zachęcać dzieci do usprawniania pracy ręki, żeby łatwiej przychodziła im trudna nauka pisania. Pisaliśmy kolorowymi kredami na tablicy, udostępniałam ćwiczenia
z liniaturą, kserowałam różne karty pracy i kolorowanki.
Zgodnie z Rocznym Planem Pracy Świetlicy, który zaplanowałam na początku roku szkolnego przeprowadziłam liczne pogadanki i rozmowy kierowane, m.in. na temat Dnia Edukacji Narodowej, zdrowego żywienia, troski o zwierzęta, Dnia Zmarłych, jego konotacji z Halloween itp. Zauważyłam, że znaczna grupa świetliczków ma problemy logopedyczne. Dzieci oczywiście chodzą na zajęcia prowadzone przez logopedę, ale na potrzeby świetlicy organizowałam ćwiczenia utrwalające i usprawniające wymowę. Ciekawie podany zestaw ćwiczeń w połączeniu z elementami zabawy i rywalizacji dawał wymierne efekty, a przede wszystkim zachęcał do dalszej pracy.
W październiku obchodziliśmy także Dzień Papieski. Na tę okoliczność powstały piękne prace o Janie Pawle II, poznaliśmy historię życia Papieża Polaka, wysłuchaliśmy kilku opowiadań.
Pod koniec miesiąca zorganizowaliśmy Dzień Puzzli. Dzieci przyniosły swoje zbiory z domów. Umożliwiło to pracę w grupach, układanie motywów wcześniej nieznanych, a także zmotywowało do samodzielnej pracy.
Zgodnie z Rocznym Planem Pracy Świetlicy, który zaplanowałam na początku roku szkolnego przeprowadziłam liczne pogadanki i rozmowy kierowane, m.in. na temat Dnia Edukacji Narodowej, zdrowego żywienia, troski o zwierzęta, Dnia Zmarłych, jego konotacji z Halloween itp. Zauważyłam, że znaczna grupa świetliczków ma problemy logopedyczne. Dzieci oczywiście chodzą na zajęcia prowadzone przez logopedę, ale na potrzeby świetlicy organizowałam ćwiczenia utrwalające i usprawniające wymowę. Ciekawie podany zestaw ćwiczeń w połączeniu z elementami zabawy i rywalizacji dawał wymierne efekty, a przede wszystkim zachęcał do dalszej pracy.
W październiku obchodziliśmy także Dzień Papieski. Na tę okoliczność powstały piękne prace o Janie Pawle II, poznaliśmy historię życia Papieża Polaka, wysłuchaliśmy kilku opowiadań.
Pod koniec miesiąca zorganizowaliśmy Dzień Puzzli. Dzieci przyniosły swoje zbiory z domów. Umożliwiło to pracę w grupach, układanie motywów wcześniej nieznanych, a także zmotywowało do samodzielnej pracy.
W związku z listopadowym Świętem Zmarłych wraz z grupą świetlicową kl. II odwiedziliśmy tłuszczański pomnik ? Rajski Ptak?. Dzieci poznały historię z nim związaną, zapaliliśmy symboliczne znicze.
Drodzy rodzice, cieszę się bardzo, że tak wielu z Was włącza się w dekorowanie świetlicy. Serdecznie dziękuję rodzicom M. Kozy, E.Popielewskiej, M. Kostrzewy, A. i Z. Kozonów, P. Kuziak, S. Książka i A. Kokoszki za przyniesione dynie, kasztany, liście, żołędzie, wrzos, jarzębinę itd. Wykonaliśmy piękną jesienną kompozycję, która zdobi świetlicowy parapet.
Serdeczne podziękowania składam zwłaszcza mamie Z. Klimczak za okazały doniczkowy wrzos. Warto zwrócić uwagę, że obcowanie dzieci z roślinami ma także swój wymiar pedagogiczny. Dzieci dbając o nie uczą się obowiązkowości, kształtują swoje poczucie estetyki.
Na koniec dziękuję jeszcze raz rodzicom A. Bielickiego, K. Marszała, D. Dzięcioła, A. Romańskiej, Z. Klimkiewicz, M. Kostrzewy i P. Kuziak dzięki uprzejmości których na naszą świetlicę trafiły koszulki do dokumentów, klocki konstrukcyjne, różne kredy, drucik florystyczny, ciekawe materiały do prac plastyczno- technicznych itd.
Pozdrawiam serdecznie całą grupę świetlicową i ich rodziców licząc na dalszą tak owocną współpracę.