ul. Kościelna 1, 05-240 Tłuszcz, tel. 297573002, e-mail: sp_tl_1@op.pl, Sekretariat: Pn-Pt 7:30-16:00
Home
 

Innowacja pedagogiczna. POCZYTAM CI MAMO! POCZYTAM CI TATO!

Tytuł innowacji: POCZYTAM CI MAMO! POCZYTAM CI TATO!
Autor: DOROTA OSIPOWSKA
Rodzaj innowacji: ORGANIZACYJNO-METODYCZNY
Okres realizacji: PAŹDZIERNIK 2022
Kogo dotyczy innowacja: UCZNIOWIE KLASY IIB, RODZICE
Na czym polega nowatorski charakter:
Założeniem innowacji jest promowanie czytelnictwa wśród dzieci i rodziców, zachęcenie dziecka do podejmowania trudu czytania i odnalezienie w nim ciekawej metody spędzania czasu, a nie przykrej konieczności.
Posłuży temu niewielkie i chwilowe odwrócenie ról dziecko-rodzic, dziecko-nauczyciel w kilku obszarach tradycyjnego podejścia dotyczącego ćwiczeń w czytaniu oraz sprawdzania i oceniania do jakich przywykł uczeń.
Zostanie wprowadzona nowa forma sprawdzania umiejętności czytania oraz nowa forma oceniania tej umiejętności. Cały okres trwania innowacji ma być pozbawiony oceniania ucznia z umiejętności czytania według dotychczas stosowanego systemu oceniania. Dziecko samo podejmuje decyzje kiedy i jak wywiąże się ze zobowiązań udziału w projekcie oraz samo wystawi sobie ocenę.
W czasie trwania lekcji każde zgłoszenie chęci czytania będzie dawało możliwość otrzymania molika, a nie oceny wpisywanej do dziennika, dziecko nie będzie oceniane z umiejętności czytania a doceniane molikiem za podjęcie próby i aktywność w tym obszarze. Po zakończeniu miesiąca nagrodzimy brawami i nadamy tytuł Super Molika z IIB uczniowi który nazbiera najwięcej molików.
Wprowadzona zostanie nowa forma ćwiczeń w czytaniu stwarzająca miłą, trochę zabawową atmosferę gdzie dziecko zamienia się rolami z rodzicem i czyta mu przed snem. W okresie trwania innowacji pięć razy w tygodniu, dziecko będzie czytało przed snem rodzicowi na dobranoc – czyli nie tak jak to się zwykle tradycyjnie odbywa w wielu domach kiedy to rodzic czyta dziecku. Uczeń samodzielnie wybiera fragment z dowolnej ulubionej książki lub Elementarza, może to być wiersz, czytanka, opowiadanie, ciekawostki, itp. Przewidywany czas na czytanie to 5-10 minut w zależności od indywidualnego tempa. Następnie w zeszycie Molika z IIb odnotowuje swoje spostrzeżenia, dokonuje samooceny. Po zebraniu każdych pięciu dni, może sobie wystawić najwyższą ocenę. W ciągu miesiąca w którym będzie trwała innowacja nauczyciel nie będzie oceniał czytania, natomiast może sprawdzić czytanie jeżeli uczeń sam się do niego zgłosi i sam wybierze tekst, który chce przeczytać. Co więcej uczeń sam wystawi sobie ocenę, dokonując samooceny, nauczyciel nie podejmuje próby oceny. Takie założenie ma za zadanie zachęcić dziecko do samodzielnych, dobrowolnych ćwiczeń w czytaniu w szczególności ze zwróceniem uwagi na uczniów z trudnościami edukacyjnymi, którzy będą mieli szanse zdobyć pozytywne oceny. Nie będą również zadawane żadne prace domowe z czytanek na ocenę. Zwieńczeniem projektu będzie zorganizowanie i zaproszenie uczniów i rodziców biorących udział w projekcie na wieczorek poetycki na którym dzieci i dorośli odczytają fragment ulubionego wiersza co również będzie innowacyjnym wydarzeniem w naszej szkole, pokazującym dzieciom jak wiele wartości wnosi poezja do naszego życia, a spotkania czytelnicze mogą być ciekawym doświadczeniem.
W okresie trwania innowacji uczeń nie będzie negatywnie oceniany za nie wywiązanie się ze zobowiązań. Możliwe jest otrzymanie ocen w wyniku zrealizowania 5 czytanek na dobranoc, co po spełnieniu miesięcznego założenia może dać cztery pozytywne oceny. Uczeń sam zgłasza nauczycielowi zrealizowanie założeń projektu. W czasie trwania innowacji uczeń nie będzie pytany z czytania, wyłącznie sam może zgłosić chęć przeczytania wybranego przez siebie fragmentu na ocenę co więcej sam sobie te ocenę wystawi. Taka możliwość daje uczniowi szanse zdobycia wielu pozytywnych ocen a płynność i technika czytania nie będzie przez nauczyciela komentowana.
Ważnym wydarzeniem będzie udział dzieci i ich rodziców w wieczorku poetyckim na którym chętne dzieci i rodzice odczytają fragment ulubionego wiersza lub wiersza własnego autorstwa.
Organizacja wydarzenia będzie realizowana dzięki współpracy z rodzicami i ma za zadanie aktywne włączenie rodziców w promowanie czytelnictwa u swoich dzieci jak i na odwrót promowanie czytelnictwa przez dzieci u swoich rodziców.
Cele do osiągnięcia, spodziewane efekty:
Cele główne:
Promowanie czytelnictwa wśród dzieci i rodziców.
Rozwijanie zamiłowania do literatury.
Rozwijanie umiejętności sprawnego czytania.
Pogłębianie więzi rodzinnych.
Cele szczegółowe:
Dziecko ma pozytywne podejście do czytania.
Dziecko samodzielnie wybiera treści, które chce przeczytać.
Dziecko samo zgłasza się do odpowiedzi na ocenę.
Dziecko dokonuje samooceny.
Dziecko uczy się obowiązkowości.
Dziecko pozytywnie spędza czas z rodzicem.
Dziecko potrafi pokonać tremę związaną z czytaniem w obecności innych osób.
Dziecko zacieśnia więzi rodzinne.
Przebieg realizacji:
Uzyskanie zgody na wprowadzenie innowacji.
Uzyskanie zgody rodziców na udział ich i dziecka w innowacji.
Założenie zeszytu „Molika z IIB”.
Zapoznanie dzieci z założeniami innowacji.
Wdrożenie innowacji.
Organizacja wieczorku poetyckiego.
Ewaluacja

30 września 2022 Autor Kategoria: Aktualności


Top