Sprawozdanie z realizacji Szkolnego Projektu Profilaktycznego ,,STOP AGRESJI’’
W okresie od 7 marca do 18 marca 2022r. został zrealizowany projekt profilaktyczny pt. „Stop Agresji?”. Głównym celem projektu było kształtowanie umiejętności opanowywania i przezwyciężania agresji. Cele szczegółowe : poszerzenie wiedzy uczniów na temat zjawiska agresji i przemocy, uświadomienie zagrożeń wynikających ze stosowania agresji i przemocy, nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, zwiększenie wrażliwości na krzywdy innych. Projekt umożliwił dzieciom szersze zaznajomienie się z problemem agresji w szkole. Uczniowie poznali czym jest agresja, jakie są jej przejawy oraz czym różni się agresja fizyczna od psychicznej. Projekt miał na celu rozwijanie postawy asertywności, umiejętności wyrażania swojego zdania. Uczniowie chętnie dzielili się swoimi dotychczasowymi przeżyciami, spostrzeżeniami ze swojego lokalnego „podwórka”. W klasach czwartych i w klasie piątej c lekcje miały charakter warsztatów z elementami wykładu. Uczniowie dowiedzieli się co to jest agresja, jak sobie z nią radzić i jej przeciwdziałać oraz jak zachowywać się, gdy widzimy agresję.
Projekt miał również na celu rozwijanie w uczniach empatii i współczucia dla osób dotkniętych przemocą. Uczniowie klas trzecich dzielili się swoimi uczuciami, emocjami podczas wykonywania ćwiczenia inspirowanego ,,Historia Franciszka’’. Duże papierowe serce było symbolem ,,wewnętrznego szczęścia’’ chłopca, oznaczało dobre samopoczucie i radość. W czasie słuchania historii – w momencie kiedy dzieci uznały, że Franciszka spotyka przykrość ze strony innych rówieśników – podnosiły rękę i mówiły stop. W trakcie czytania historii, po każdym ,,stop’’ odrywały kawałek papierowego serca. Na oddartych kawałkach papieru uczniowie dopisywali sposoby w jakich zamierzają pomóc Franciszkowi. Odczytywali i dołączali kolejne propozycje, odbudowując ,,wewnętrzne szczęście’’.
Uczniowie klas pierwszych ćwiczyli sposoby radzenia sobie ze złością: głębokie oddechy, liczenie do 10, wytupywanie złości, uderzanie w worek złości i inne ………..
Spotkanie zakończyliśmy zabawami z chustą animacyjną. Chusta ułatwia wzajemne poznawanie się, zapamiętanie imion oraz współdziałanie w grupie. Kolorowy i lekki spadochron pozwala organizować wiele zabaw integrujących grupę. Chustę można podrzucać, można się pod nią chować, można być na niej zakręconym i odkręconym, można po niej przetaczać przedmioty ku sobie. Dzieciom bardzo spodobały się ćwiczenia i zabawy, dały wiele radości i uśmiechu.