TYDZIEŃ KSIĄŻKI -SPRAWOZDANIE
Projekt edukacyjny realizowany jest w naszej szkole każdego roku. Nauczyciele biblioteki zaprosili wszystkich entuzjastów czytania na szereg spotkań, akcji i wydarzeń związanych z książką.
Głównym celem projektu było rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, zapoznanie uczniów z różnorodną literaturą dziecięcą, poznawanie terminów i pojęć związanych z biblioteką i książką, wyrabianie nawyku czytania oraz zamiłowania do książek.
Przez cały tydzień w ramach projektu przeprowadzono następujące działania:
- Akcja ,,Niekończąca się historia””- wspólne rysowanie
- Spotkanie autorskie z Panią Hanną Niewiadomską dla klas 0-3
- Ankieta czytelnicza – książki wybrane przez uczniów
- Zabawy kreatywne kostkami Story Cubes
- Kwadrans czytelniczy w świetlicy – „Czytadełko”
- Czytanie oddziałom przedszkolnym w bibliotece
- Językowe łamańce
- Uwolnij książkę
- Rzuć wszystko i czytaj.
- Konkursy: plastyczny i graficzny.
Realizacja projektu pokazała, że uczniowie bardzo chętnie biorą udział w zajęciach czytelniczych, zwłaszcza, gdy mają atrakcyjną, zróżnicowaną formę i charakteryzują się dużą dynamiką. Aktywnością wykazały się również dzieci z oddziałów przedszkolnych podczas czytania „Rzepki” Juliana Tuwima. Była to ich pierwsza wizyta w bibliotece. Pomysłów i sposobów na spędzenie, choćby krótkiej chwili z literaturą nie brakowało. Czytali wszyscy : nauczyciele, uczniowie, rodzice i dziadkowie. Na spotkaniu autorskim, Pani Hanna Niewiadomska udowodniła wszystkim, że każdy może zostać poetą, a pisanie wierszy wcale nie jest nudnym zajęciem. Dla wszystkich tych, którzy, chcieli spróbować swoich sił w tworzeniu własnych opowieści przygotowałyśmy zabawę kreatywną z kostkami Story Cubes. To ciekawa gra, dzięki której powstają niesamowite historie, czasem zabawne lub fantastyczne, zawsze niepowtarzalne.
Do naszej wspólnych spotkań dołożyłyśmy łamańce językowe, czyli trudne do wymówienia zdania, frazy i wierszyki. W tych rozgrywkach nie było przegranych, każdy, kto się nie poddał, dostał słodki upominek.
W ciągu tygodnia można było wymienić swoją książkę na inną, wybraną ze stolika. Wszyscy uczniowie zostali też zaproszeni do udziału w różnych konkursach. Wyniki zostaną zaprezentowane w oddzielnym sprawozdaniu.
Projekt zakończył się akcją „Rzuć wszystko i czytaj”. O ustalonych godzinach dla zmiany porannej i południowej zadzwonił dzwonek. Każdy, kto włączył się do akcji czytał fragment wybranej literatury.
Ankieta czytelnicza – Książki wybrane przez uczniów-jest nadal aktualna. Czekamy na dalsze propozycje. Pomóżcie stworzyć ciekawy, faktycznie dopasowany do waszych gustów księgozbiór.
Oto fotorelacja z przebiegu projektu.