Style uczenia się
Uczenie się to proces wykorzystujący różne zmysły. Każdy z nas ma rozwinięte poszczególne zmysły w różnym stopniu. Niektórzy z nas lepiej zapamiętują to, co zobaczą, a więc ich wiodącym zmysłem jest wzrok. Inni zaś potrzebują to usłyszeć, wtedy dominującym zmysłem będzie słuch. Ale są też tacy, którzy uczą się poprzez dotyk i ruch. Warto zatem mieć świadomość swoich mocnych stron, także dotyczących tejże sfery. Dzięki temu uczenie się będzie łatwiejsze, a przez to i przyjemniejsze. Zachęcam do zapoznania się z poniższym kwestionariuszem. Dowiedz się jaki sposób uczenia się lubi twój mózg i sprawdź to 🙂
Zaznacz odpowiedź zgodnie z poniższym kluczem.
1 – zdecydowanie nie,
2 – raczej nie,
3 – trudno powiedzieć,
4 – raczej tak,
5 – zdecydowanie tak,
1 | Czy przed przystąpieniem do wykonywania zadania zadajesz na jego temat wiele pytań, dyskutujesz jego treść lub konsultujesz się z wieloma osobami? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
2 | Czy rysunki, obrazki, schematy pomagają Ci w nauce? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
3 | Czy lubisz robić praktyczne ćwiczenia, eksperymenty? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
4 | Czy gdy uczysz się wiersza, mówisz go głośno, silnie modulując głos? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
5 | Czy lubi układać puzzle obrazkowe, grać w „memo”? Czy podczas gry pamiętasz pozycje obrazków? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | Czy wolisz czytać, siedząc na podłodze zamiast przy biurku lub wolisz uczyć się na świeżym powietrzu? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
7 | Czy łatwiej Ci zapamiętać treść lekcji, wiesza, gdy gestykulujesz, pokazujesz ruchem? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
8 | Czy ucząc się mówisz do siebie? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
9 | Czy dużo zapamiętujesz oglądając wideo telewizję? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
10 | Czy podczas uczenia się, pracy lubisz mieć wokół siebie dużo przestrzeni? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
11 | Czy lubisz przygotowywać się do szkoły wspólnie z kolegą lub koleżanką, omawiając zadania? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
12 | Czy przypominając informacje widzisz miejsca na stronie, gdzie były zapisanie? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
13 | Czy najlepiej uczysz się, wykonując praktyczne zadania, manipulując? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
14 | Czy ucząc się z książki, lubisz robić krótkie notatki na marginesie lub na kartce? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
15 | Czy lubi grać w gry komputerowe? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
16 | Czy szybciej uczysz się tabliczki mnożenia, wiersza huśtając się na fotelu, chodząc po pokoju? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
17 | Często podkreślasz ważne zdania w tekście lubisz używać kolorowych podkreślaczy? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
18 | Czy dobrze zapamiętujesz informacje podane przez telefon? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
19 | Czy lepiej zapamiętujesz, gdy narysujesz schemat, wykres, mapę myśli, wpisze dane do tabelki? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
20 | Czy lubisz uczyć się, głośno czytając lub wypowiadając zapamiętane informacje? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
21 | Czy najlepiej się uczysz, oglądając eksponaty w muzeum historycznym, jarzyny na targu, kwiaty w ogrodzie, odwiedzając różne miejsca? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
22 | Czy szybko uczysz się piosenek? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
23 | Czy najlepiej uczysz się, manipulując, sklejając, budując modele, makiety? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
24 | Czy podczas zapamiętywania jakiegoś kształtu wodzisz po nim lub nad nim palcem? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
25 | Czy wychodząc z lekcji, niemal wszystko pamiętasz? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
26 | Czy łatwo zapamiętujesz listy, spisy, wykazy? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
27 | Czy często zmieniasz zdanie pod wpływem dyskusji z kolegą? | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Tab. 2. Styl uczenia się. (Bogdanowicz M., 2007:111-113)
Teraz należy wyliczyć średnią. Sumę punktów ze wskazanych pytań, należy podzielić przez ilość pytań i zaokrąglić.
Wzrokowiec – suma punktów za odpowiedzi do pytań: 2, 5, 9, 12, 15, 17,19, 21, 26
Słuchowiec – suma punktów za odpowiedzi do pytań: 1, 4, 8, 11, 18, 20, 22, 25, 27
Kinestetyk – suma punktów za odpowiedzi do pytań: 3, 6, 7, 10, 13, 14, 16, 23, 24
WZROKOWIEC
W uczeniu się i zapamiętywaniu pomagają Ci obrazy. Najłatwiej zapamiętujesz informacje, kiedy są one przedstawione za pomocą druku, pisma lub grafiki w postaci obrazka czy rysunku. Sporządzaj prezentacje. Notatki warto uzupełniać schematami, rysunkami i tabelami. Bardzo pomocne mogą okazać się twz. „mapy myśli” czy kolorowe mazaki i karteczki. Rób notatki
i rysunki. Warto zapoznać się z mnemotechnikami. Najchętniej uczysz się poprzez czytanie
i obserwację. Chętniej czytasz samodzielnie niż słuchasz, jak inni czytają. Lubisz kolory.
Z łatwością zapamiętujesz szczegóły otoczenia, twarze i wygląd. Zapamiętujesz informacje
w postaci obrazu.
Czynniki pomocne w uczeniu się:
- Rozpoczynaj naukę od patrzenia się przed siebie, przez okno, itp.
- Chętnie korzystaj z rysunków, diagramów, tabelek, obrazów, filmów, ilustracji.
- Powinieneś mieć w widocznych miejscach w pokoju porozwieszane plansze, arkusze
z informacjami, rysunkami. - Najlepiej przyswajasz informacje przez rysowanie map myśli, zestawów skojarzeń, schematów, wykresów.
- Podkreślaj na kolorowo ważne fragmenty tekstu w książce, rysuj wokół nich kółka, pętelki, ramki.
- Podczas czytania powinieneś robić notatki na marginesach książki, streszczające jej treść lub na kartce papieru.
- Podczas przerw od nauki powinieneś wykonywać ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej Dennisona.
SŁUCHOWIEC
Twój dominujący zmysł to słuch. Ucz się poprzez słuchanie oraz głośne powtarzanie i czytanie. Nagrywaj się i odsłuchuj. Zwróć uwagę na hałas – on powoduję utratę twojej koncentracji. Lubisz dyskutować i opowiadać, a Twoje wypowiedzi są zwykle długie. Lubisz słuchać muzyki. Przywiązujesz uwagę do jakości muzyki. Z łatwością zapamiętujesz imiona i nawy własne. Szybko uczysz się tekstów piosenek i wierszy.
Czynniki sprzyjające uczeniu się:
- Najlepiej, gdy zaczniesz naukę od wysłuchania jakiejś relaksującej melodii, muzyki (polecany jest Mozart).
- Materiał do nauczenia nagrywaj i odsłuchuj kilkakrotnie.
- Opowiadaj na głos o tym, czego się nauczyłeś.
- Twórz swoje piosenki, melodię.
- Powtarzaj materiał śpiewając, rapując.
- Relaksuje się, słuchając muzyki.
KINESTETYK
Twojej nauce zwykle towarzyszy ruch (pstrykanie długopisem, machanie nogami, trzymanie czegoś w dłoniach). Zapamiętujesz dobrze to co sam zrobiłeś. Mówiąc gestykulujesz. Ucząc się niech towarzyszy temu ruch (mówieni, chodzenie po pokoju lub wykonywanie jakiejś czynności). Potrzebujesz większej niż inni stymulacji bodźcami dotykowymi. Wyróżniasz się zdolnościami manualnymi. W koncentracji pomaga Ci ruch.
Czynniki sprzyjające uczeniu się:
- Rozpoczynaj naukę od jakiś zajęć ruchowych
- Podczas uczenia się bądź w ruchu, spaceruj, gestykuluj, rysuj ilustracje do materiału, którego się uczysz, itp.
- Przywołuj nauczony materiał podczas, np. jazdy na rowerze.
- Odgrywaj scenki, gdzie zamiast dialogu stosuj tekst, który masz przyswoić.
- Dotknij modelu, urządzenia, itp., aby łatwiej zapamiętać materiał z przedmiotów ścisłych.
- Podczas czytania książki rób notatki informujące o treści.
- W trakcie przerw od nauki, wykonuj ćwiczenia gimnastyczne.
Źródło: (Bogdanowicz M., 2007:116)
Zachęcam do rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie uczenia się. Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz Telewizją Polską proponują nowy cykl edukacyjny „Techniki nauki”. Wszystkie odcinki można obejrzeć bezpłatnie na stronie: