Lekcja z lekturą. A jednak może być ciekawie…
Nie jest tajemnicą, że zachęcenie uczniów do czytania, wymaga wiele wysiłku od nauczycieli i naszych rodziców. Czytanie lektur zwłaszcza, wydaje się żmudnym zajęciem, a co dopiero praca nad przeczytanym tekstem na lekcji. W ostatnim czasie na poziomie klas VI stanęliśmy z naszą polonistką- panią Martyną Kiełczykowską- Czarnak przed tym wyzwaniem. Pani zaproponowała nam pracę metodą projektu. Chcemy opisać jak wyglądała jedna z lekcji, która szczególnie nam się podobała.
Praca dotyczyła lektury „W pustyni i w puszczy”. Na lekcji Pani podzieliła nas na kilka grup i każdej przydzieliła jedną z tras, którą przebyli bohaterowie książki -Staś i Nel. Przygody głównych bohaterów były bardzo bogate w wydarzenia i znajomość ich chronologii była dość kłopotliwa, dlatego lekcja pomogła nam uporządkować w głowie to, co najważniejsze.
Zadaniem każdej grupy było wykonanie plakatu, na którym rysowaliśmy drogę nam przydzieloną i symbolizowaliśmy wydarzenia, które miały miejsce podczas niej. Okazało się, że nasza wyobraźnia jest nieograniczona. Prace były bardzo ładnie wykonane. Uczniowie przynieśli wiele materiałów z domu. Powstały piękne prace plastyczne, ale tworzone z konkretnym fragmentem tekstu. Był to nietypowy sposób na ćwiczenie czytania ze zrozumieniem. Po ich skończeniu prezentowaliśmy swoje plakaty, przez co mogliśmy przypomnieć sobie jeszcze raz treść lektury i uporządkować chronologicznie wydarzenia fabuły.
Podobała nam się taka metoda pracy, ponieważ wspólnie pracowaliśmy na dobre oceny, a poza tym dopiero po wnikliwej analizie tekstu mogliśmy powiedzieć, że naprawdę zrozumieliśmy lekturę Sienkiewicza. Nasze prace cieszą oko w sali polonistycznej nr 8.
W imieniu klas VI
Oliwia Łukasiewicz i Zofia Zbrzeźniak
Poniżej przedstawiamy zdjęcia wykonane przez Panią: